Nasveti -

Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!

Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!

Pripravili smo enajst pravil, ki bi jih moral upoštevati vsak enduraš ter preverili, kje in pod kakšnimi pogoji se je mogoče voziti v Sloveniji in pri naših sosedih.

  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
  • Enduro bonton: Ne uničujte odnosov in narave!
« nazaj naprej »

11 fotografij

(vir: Motokatalog 2009)

besedilo: Matevž Hribar, foto: KTM, Yamaha, Sava, Aleš Pavletič, Red Bull photofiles, Staša Tajana Grgovič, Matevž Hribar

To, kar nekateri divjaki počno po slovenskih hostah, meče slabo luč na vse enduraše in zaostruje že tako napete odnose med motoristi, represivnimi organi in drugimi 'uporabniki' naravnega okolja, torej lovci, gobarji, kmeti, pohodniki . .

Če bi upoštevali zakon, se vam stroja za hard enduro ne splača imeti, saj je prepovedano (skoraj) vse. Ampak trenutno je prodaja motociklov z imeni WR, EXC, TE, FE in podobnimi dovoljena, torej nekdo od tega tudi služi, prostora, kjer bi te konjičke brez skrbi lahko uporabljali, pa ni. Preostane nam torej hosta, in če se bomo držali spodaj zapisanih pravil, se bomo še lahko fijakali naokrog, sicer pa lahko še naprej pričakujemo zaostrovanje in poostrene ukrepe proti endurašem.

1. Enduro in motokros sta dva različna pojma

Motokrosi (torej motocikli, kot so Honde CR, Yamahe YZ, Husqvarne TC, KTM-i SX in tudi razni mini krosi) ne spadajo v naravo! Predvsem zato, ker so preklemansko glasni in močno presegajo dovoljeno raven hrupa. Pa tudi manj uporabni so na terenu, saj sta menjalnik in vzmetenje namenjena dirkaški uporabi na motokros stezah, in ne v naravi.

2. Hrup je odveč

Pustite izpušni sistem tak, kakršnega so izdelali v tovarni. Razumemo, da se serijski auspuh spodobi zamenjati s kakšnim športnim Akrapovičem, a če se odločite za to, ga (razen na dirkah, če je to dovoljeno) pustite v prvotnem stanju z dodatnim dušilcem. Izpušni lonec zahteva vzdrževanje približno vsaki dve leti, saj dušilni material (steklena volna) v notranjosti sčasoma zgori oz. se izrabi. Medtem ko se visokofrekvenčni zvok dvotaktnika kmalu porazgubi, pa so še posebej glasni športni štiritaktni enovaljniki. Ne pustite, da se vas sliši kilometre daleč!

3. Enduro gume manj poškodujejo teren

Uporabljajte enduro gume, ki imajo po evropski homologaciji 13 milimetrov visoke štofeljce in tako bolj plitvo zarežejo v zemljo ter povzročijo manj škode kot gume za motokros z 18 milimetrov in več globokim profilom. Ponudbe je na trgu dovolj (Bridgestone, Dunlop, Michelin, Vee Rubber, . . ); letos je pnevmatike za hard enduro izdelala tudi kranjska Sava, ki se bo v sodelovanju z dirkači trudila ozaveščati motoriste o pravilni izbiri gum in ustreznem obnašanju v naravnem okolju.

4. Skupinske vožnje so veliko bolj opazne

Na fure se nikar ne odpravljajte v večjih skupinah. Že trije motocikli so dovolj glasni, pet je po našem mnenju zgornja meja, večje skupine pa že odločno preobremenijo okolje.

5. Bodite obzirni do sprehajalcev

Če se vam sončna nedelja zdi kot nalašč za skok v naravo, se zavedajte, da niste edini. Izogibajte se področjem, kjer je veliko pohodnikov in sprehajalcev, če pa koga srečate, se peljite mimo s hitrostjo, malce večjo od peščeve. Če bodo ljudje videli, da ste obzirni do njih, vas ne bodo gledali kot največjega sovražnika na tem planetu.

6. Poiščite prostor, kjer nikomur ne boste v napoto

Ne vozite se po travnikih, poljih in brezpotjih. Če je že treba narediti kakšen prehod, pazite na podrast in mlada drevesa ter nežno dodajajte plin, tako da za vami ne bo sledi vrteče se gume. Najdite prostor, kjer ne boste nikogar motili – morda v opuščenem kamnolomu, na neporaščenem terenu pod viadukti ali ob avtocestah, kjer promet preglasi hrup motocikla.

7. Ustavite, pozdravite, recite besedo ali dve . .

Če srečate gozdarja, kmeta ali lovca, ugasnite motocikel, mimoidočega lepo pozdravite in vprašajte, kam vodi pot in ali morda koga motite. S pravim pristopom vas ne bo obravnaval kot kriminalca, čeprav se najdejo tudi jezni in nasilni strici. Zlasti če imajo z enduraši slabe izkušnje, kar jim sploh ne gre očitati. V takem primeru je dovolj pozdrav z varne razdalje.

8. Pozor: kanali za vodo!

Lastnike in oskrbovalce gozdnih poti najbolj razjezi, če jim kdo z grobo gumo uniči kanale za vodo, saj jih je potem treba ročno popravljati. Čez kanale, ki ob nalivih usmerjajo vodo s poti, se peljite s konstantno hitrostjo, torej ne pospešujte.

9. Upoštevajte čase lova

Zelena bratovščina ni ravno zadovoljna, če jim skupinski lov zmoti ropotanje motorja, zato se pozanimajte (skoraj gotovo imate v sorodstvu ali v bližini kakšnega lovca), kdaj imajo t. i. brakade. Navadno se jagri dobivajo vsako nedeljo dopoldne od 1. oktobra pa do konca leta.

10. Ne svinjajte

Planincem znanega pravila Smeti odnesi v dolino bi se morali držati vsi. Plastenka ledenega čaja in folija, v katero je bil zavit sendvič, naj romata v nahrbtnik in v domače smeti. Razmišlja se tudi o uvedbi lovilnih posod za tekočine (motorno olje, hladilna tekočina) iz motorja, ki jih poznamo s cestnih hitrostnih dirk, kar sploh ne bi bilo napačno.

11. Odpravite se v naravo brez motorja

Oči niso narejene, da bi videle sebe, zato med krotenjem enduro stroja morda niti ne opazite, da se do okolice obnašate neprimerno. Večkrat pojdite v naravo peš in v tišini razmislite, kaj bi si mislili o skupini endurašev, ki bi s polnim plinom prihrumela mimo vas. Ali drugače – svoboda posameznika se konča, ko je zaradi njegovega početja kdo prikrajšan. Pa veliko užitkov!

Miran Stanovnik, dirkač
Zanimivo je, da kljub dolgoletnim izkušnjam z endurom nisem doživel niti enega neprijetnega srečanja z lovci, kmetovalci, sprehajalci … Zavedam se namreč, kaj moti in vznemirja mene, ko sem v naravi, in verjamem, da je to ključ do uspeha. Vem, da marsikdo ne pozna zakonodaje podrobno, vendar pa vsak točno ve, kaj je pošteno in kakšno mora biti naše vedenje, če hočemo v nekem okolju živeti v sožitju z drugimi. Zato začnimo najprej iskati rešitve v naših vrstah in ozaveščajmo naše kolege, ki so, roko na srce, včasih res predivji. Če pogledamo malo čez ramo, vidimo, da so se v Nemčiji zelo dobro prijeli poligoni za izobraževanje v enduro vragolijah. Eden takih je tudi v Hecklingenu, ki mu je kanclerka Angela Merkel celo podelila priznanje za prispevek k ohranjanju narave. Torej strnimo vrste in se začnimo zavedati, da se nekateri od nas že pošteno trudimo za naš svetlejši jutri, zato ne podirajmo z zadnjico tega, kar smo z rokami težko prigarali. Srečno!

Silvin Vesenjak, predsednik enduro komisije na AMZS Šport in aktiven dirkač
Nekulturni vozniki enduro in kros motorjev, ki spadajo na kros steze, se s preglasnimi dušilci vozijo kjerkoli in kadarkoli in tako delajo škodo kulturnim voznikom. Da lahko tudi mi kaj zahtevamo od države, moramo najprej stvari razčistiti pri sebi in jih postaviti na pravo mesto. Treba si je ustvariti ugled in pridobiti toleranco javnosti. Pokažimo, da motoristi nismo uničevalci narave in brezobzirni divjaki.

Kaj pravi zakon, kakšne so prepovedi

V Republiki Sloveniji je v naravnem okolju prepovedana kakršnakoli vožnja z vozili, ki omogočajo hitrost, večjo od hitrosti pešca, za naravno okolje pa se štejejo vsa območja zunaj ureditvenih območij mest, vasi in drugih naselij.

Tudi če gre za vašo parcelo oz. parcelo lastnika, ki vam vožnjo po njej dovoli, je motoristično rekreiranje tam nedovoljeno in vas lahko kaznujejo, kot če bi se vozili drugje. Organizirane skupinske vožnje se kaznuje z najmanj 2.086 evri, prekršek posameznika pa se 'ceni' na 208 evrov.

In pri sosedih? V Italiji (dežela Piemont) lahko občine po posvetovanju z gorskimi skupnostmi določijo trase za športne in turistične potrebe, ki morajo biti ustrezno označene, kmetje in gozdarji pa morajo za vožnjo po gozdnih stezah, mulatjerah in pohodnih poteh zaprositi za dovoljenje, ki mora biti med vožnjo vedno vidno. V Italiji vas lahko oglobijo s 50? 464 evri, organizacijo pa z 20 tisoč evri, s tem da je kazen v nekaterih deželah odvisna od poti in nadmorske višine (nad 2.000 metri nadmorske višine je globa skoraj še enkrat višja).

Avstrijski zakon o gozdovih pravi, da je vožnja v gozdovih, ki nimajo rekreacijske funkcije, prepovedana. V Avstriji vas bodo prvič olajšali za 3.630 evrov, pri ponovnih kršitvah pa s kar 7.260 evri, kar je toliko, kot je vreden nov enduro motocikel! Na Štajerskem je mogoče za športne prireditve in treninge pridobiti izjemna in časovno omejena dovoljenja, kršitelje pa kaznujejo s 1.453 evri. Možna sta tudi odvzem vozila in ob neizterljivosti zapor do štirih tednov.

Prepoved vožnje z motornimi vozili zunaj naselij in prometnic velja tudi pri južnih sosedih na Hrvaškem, za izvajanje organizirane vožnje in športnih dogodkov pa mora izdati dovoljenje ministrstvo. Fizično osebo oglobijo s 140 evri, medtem ko nedovoljeno organiziranje kaznujejo s 3.570? 28.500 evri.



Komentiraj:

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri